מאחורי הקלעים של האומנות השבטית
האמנות האפריקאית השבטית מונעת בעיקר מתוך דת ואמונה. זאת הסיבה ליצירה והרצון לקיים אותה עבור האומן האפריקאי. באפריקה אין בדרך כלל אמנות לשם אמנות, אלא לצורך פולחן. למרות שבשנים האחרונות השתרשו תכונות מערביות חזקות באפריקה והשפעתן על התרבות הולכת וגדלה, עדיין מסיכות אפריקאיות ופסלים אפריקאים רבים נוצרים באופן אותנטי ומיוחד על ידי אומנים שלומדים את המלאכה מאב לבן ומייצגים כל אחד מהשבטים הקטנים המצויים ביבשת הענקית והמופלאה הזאת, יבשת אפריקה.
חומרים טבעיים לפי עקרון הקיימות
בשנים האחרונות התחזק מאוד בעולם העיצוב עקרון הקיימות, על פיו חלק נכבד מההום דיזיין היום, עושה בחירות בחומרים טבעיים, ממוחזרים, מידיים. לכן, בבואנו לבחור מסיכה אפריקאית למכירה או פסל אפריקאי המוצע למכירה שיתאימו לסטיילינג של הבית שלנו, עלינו להכיר את החומרים והסגנונות שמהם עשויים אותם חפצי אומנות ייחודיים. אותם פסלים ומסיכות אפריקאיות ניתן למצוא בגלריה לאומנות ותרבות שבטית הבוחרת אותם בקפידה מתוך היכרות רבת שנים עם היבשת השחורה. פסלים אפריקאים רבים בגלריה לאומנות ותרבות שבטית עשויים עץ, קליפות עצים וחרוזים. קליפות קוקוס ואף טקסטיל – פיסות בד ויוטה למשל. ישנם פסלים שעליהם מודבק חול צבעוני ולעיתים חלקי חיה אמיתיים כמו כנפי פרפרים. ראו לדוגמא את הפסל "תקשור עם עולמות אחרים" המגיע אלינו מבוריקינה פאסו ומוצע באתר הגלריה לאומנות ותרבות שבטית. זהו פסל-מסיכה של רופא מכשף. הראש התחתון צבוע כולו בלבן, הצבע המסמל את הקשר לאבות הקדומים ולאלים, פיו פתוח וחלול כסמל למסרים החשובים שביכולתו למסור, עיניו בולטות כסמל ליכולתו לראות מעבר למציאות ובאמצע המצח מגולפת שורת מדרגות העולות למעלה כסמל ליכולתו לתקשר עם העולם שמעבר ולראשו כתר כסמל למעמדו הגבוה בקרב השבט. מעל לראשו מתנשאים שלושה ראשים מחוברים ידיהם משולבות פיהם פתוח ועיניהם בולטות כסמל לאיחוד עם האבות הקדומים. אם תביטו בראש הפסל, תראו את הנוצות הנפלאות הזקורות שם כסמל לחג ולשמחה. תארו לכם פסל משמעותי ובעל נוכחות כזה מונח אצלכם בסלון הבית, ואיזו אמירה יש לו.
מן הטבע והסביבה
זוהי רק דוגמא אחת לכך שהאומן האפריקאי משתמש בחומרים הלקוחים מן הטבע ומהסביבה שלו. הם כוללים עץ, סיבי צמחים, גרעינים וזרעים, שנהב ועור כבשים ואף חימר. הבחירה בחומר מתאימה לאופי של הפסל האפריקאי או המסיכה האפריקאית ולמבנה שלה. העץ המגולף, המירוק שלו, החריטה. כל אלה נבחרים בקפידה כדי ליצור את המסיכה האפריקאית המושלמת. האמן האפריקאי משתמש בחומרים יקרים כמו שנהב ובחומרים שנתפסים כפשוטים כמו חבלים וקש. למשל בפסל האפריקאי המוצע למכירה בגלריה לאומנות ותרבות שבטית ושמו "כתר הנשיות". זהו פסל גינאי, ובו כתר בדמות פני אשה האופייניות לשבט ה-Yoruba.
פה האישה קטן, השפתיים צרות, האף צר וארוך ועיניה ואזניה קטנות. הפסל עצמו מונח על קשת קש קשורה ומהודקת בחבלים, בראש הכתר שני עיגולים שבראשם פני אשה נוספות הנושאות מבט לשמיים. נהוג לשים את הפסל על ראשה של אשה ולברכה בפיריון.
באיזורים שונים באפריקה הקליעה נפוצה והיא ממש אומנות בפני עצמה. בתקופות היובש בשדות היא נעשית מסיבי עלים, קני עצי בננה וסוגי עשבים בטכניקות שונות. .לעיתים מוסיפים לפסלים חומרים שונים כמו מסמרים, מחרוזות עשויות חרוזים או צדפים, שיני חיות, בגדים וחפצים שונים.
לסיכום, אפשר לומר שהפסל האפריקאי מאחד בתוכו יסודות נטורליסטיים, טבעיים, יחד עם צורות מופשטות ומלאות באמונה ודת. הפסלים האפריקאים והמסיכות האפריקאיות בגלריה לאומנות ותרבות שבטית בדרך כלל יהיו מגולפים מגזעי עץ או ענפים, ויהיו סטטיים וסימטריים ועם זאת, מלאי משמעויות נסתרות ועמוקות